Lufthansa krijgt vrijwel zeker te maken met een langdurige staking van zijn cabinepersoneel. Vakbond UFO wees donderdag een nieuw voorstel van de Duitse nationale vliegmaatschappij af.
“Lufthansa is niet met een beter voorstel gekomen. Nu zijn er geen opties meer om een staking te voorkomen”, aldus de bond. UFO voerde onlangs de druk op door te dreigen met een staking van een week, maar herhaalde die termijn donderdag niet. Een staking van een volle week zou de langste werkonderbreking zijn sinds de oprichting van Lufthansa.
Mogelijk vrijdag al staking
De staking zou meteen al vrijdag na het middaguur beginnen, maar UFO wilde niets zeggen over periodes, luchthavens of routes. Vrijdagochtend komt UFO naar buiten met meer details. Effecten voor passagiers zullen groter zijn omdat de staking zo kort van tevoren bekend wordt.
De grootste luchtvaartmaatschappij van Europa vreest voor een enorme chaos en duizenden gestrande passagiers, omdat ze naar eigen zeggen pas wat aan het vluchtschema kan doen zodra de bond daadwerkelijk tot een staking overgaat. De staking heeft alleen effect op Lufthansa en niet op de vluchten van de dochterbedrijven Lufthansa CityLine, Germanwings, Eurowings, Air Dolomiti, Austrian Airlines en Swiss. Ook Brussels Airlines, waarin Lufthansa een minderheidsbelang heeft, blijft gevrijwaard van stakingen.
Het conflict draait om pensioenen. UFO is al akkoord gegaan met een ander bijdrage systeem. Lufthanse wil nu dat cabinepersoneel langer doorwerkt om op hetzelfde pensioenniveau te komen.
Het bedrijf, dat eerder dit jaar kampte met een staking van zijn piloten, verloor in 2012 circa 33 miljoen euro door de tot nu toe langste staking van drie dagen door het cabinepersoneel. Dat is een schijntje vergeleken met de strop van 352 miljoen euro en het schrappen van 9.700 vluchten toen de piloten vorig jaar een aantal keren het werk neerlegden. Zij protesteerden voornamelijk tegen de geplande uitbreiding van prijsvechtersmerken Germanwings en Eurowings.
Harde concurrentie voor Lufthansa
Lufthansa heeft binnen Europa veel last van prijsvechters als Ryanair, easyJet en Norwegian Air Shuttle die stukken goedkoper zijn. Op de langere afstand is concurrentie van Arabische maatschappijen als Qatar Airways en Emirates steeds feller. Desondanks is Lufthansa (dochterbedrijven meegeteld) nog wel de grootste luchtvaartmaatschappij van Europa, met 602 vliegtuigen. De verschillende takken van het bedrijf vervoerden vorig jaar 106 miljoen passagiers.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl